Hva er en digital postkasse (Digipost, e-Boks)? – komplett guide til digital post i Norge

Innlegget er sponset

Hva er en digital postkasse (Digipost, e-Boks)? – komplett guide til digital post i Norge

Jeg husker første gang jeg hørte om digital postkasse – det var faktisk naboen som tipset meg da jeg sto og fumlet med en haug med regninger i postkassa. «Har du ikke digital postkasse enda?» spurte hun. Tja, det hadde jeg ikke, og jeg ante knapt hva det var. I dag, flere år senere, kan jeg trygt si at det var et av de beste digitale grepene jeg har tatt. En digital postkasse er enkelt forklart din personlige, sikre brevkasse på internett hvor du mottar post fra bedrifter og det offentlige. I Norge har vi hovedsakelig to leverandører: Digipost (fra Posten Norge) og e-Boks (fra Bring). Det er som å ha en vanlig postkasse, bare at alt skjer digitalt og er tilgjengelig når som helst, hvor som helst. Etter å ha brukt begge tjenestene gjennom årene, kan jeg si at forskjellene er mindre enn mange tror, men det er likevel noen ting som er verdt å vite før du velger. Det tok meg faktisk litt tid å skjönne alle mulighetene – og jeg må innrömme at jeg bommet på noen ting i starten som jeg gjerne skulle visst tidligere.

Hvordan digital postkasse fungerer i praksis

La meg forklare hvordan dette faktisk fungerer i hverdagslivet, fordi det var det jeg lurte mest på i begynnelsen. Når du registrerer deg for en digital postkasse, får du en sikker, personlig adresse som er knyttet til ditt fødselsnummer. Alle bedrifter og offentlige etater som sender deg post, kan da levere den digitalt i stedet for på papir. Det som skjedde første gang jeg fikk digital post, var ganske fascinerende. Jeg fikk en SMS-varsling om at jeg hadde fått ny post, logget meg inn (med BankID – det tok meg noen forsøk å skjönne at det var sånn det fungerte), og der lå regningen fra Hafslund. Greit nok, ikke verdens mest spennende post, men følelsen av å ha kontroll var utrolig deilig. Sikkerheten er faktisk imponerende. All post er kryptert og krever BankID eller annen sikker innlogging. Det betydde at jeg plutselig hadde all posten min samlet på ett sted, søkbart og tilgjengelig. Ingen mer leting etter regninger i papirstakker – det var befriende! I praksis fungerer det sånn at du logger deg inn på nettsiden eller appen, og der får du oversikt over all post. Du kan organisere den i mapper (noe jeg lærte å sette pris på etter hvert), arkivere gamle dokumenter, og dele viktige papirer med for eksempel revisor eller advokat hvis nödvendig. Det geniale er at du også kan bruke digital postkasse til å sende sikre meldinger tilbake til offentlige etater. Jeg brukte dette første gang da jeg skulle kommunisere med NAV – mye enklere enn å stå i kö eller vente på telefon! Alt blir automatisk dokumentert og arkivert.

Registrering og oppstart

Registreringsprosessen er faktisk overraskende enkel, selv om jeg klarte å komplisere den litt første gang. Du går inn på nettsiden til enten Digipost eller e-Boks, klikker deg gjennom en relativt kort prosess hvor du bekrefter identiteten din med BankID, og så er du i gang. Det jeg skulle ønske noen hadde fortalt meg på forhånd, er at det tar noen dager før alle avsendere blir informert om at du nå har digital postkasse. Så ikke forvent at alt skjer over natta – jeg satt og ventet utålmodig på første digitale regning som ikke kom på flere dager!

Hvem sender digital post

Nesten alle store norske bedrifter og offentlige etater bruker digital postkasse i dag. Vi snakker om Skatteetaten, NAV, alle de store strømleverandörene, banker, forsikringsselskaper, telekomselskaper – listen er lang. I min erfaring kommer omtrent 90% av den posten jeg pleide å få fysisk, nå digitalt. Det tok meg en stund å skjönne at ikke alle mindre, lokale bedrifter har tatt i bruk systemet enda. Elektrikeren på hjörnet sender fortsatt regninger på papir, og det er helt greit. Men for alt det store, offisielle – det kommer digitalt.

Forskjellen mellom Digipost og e-Boks

Dette spörsmålet får jeg ofte når jeg hjelper venner og familie med å komme i gang. Ærlig talt er forskjellene mindre enn du kanskje tror, men det er likevel noen ting som kan påvirke valget ditt. Jeg startet med Digipost fordi det var det første jeg hörte om (Postens löjning, tenkte jeg – det må vel være trygt). Senere testet jeg e-Boks også, mest av nysgjerrighet. Begge tjenestene gjör hovedsakelig det samme: de mottar, lagrer og presenterer din digitale post på en sikker måte. Den mest praktiske forskjellen jeg la merke til, er brukergrensesnittet. Digipost har en design som minner litt om vanlig e-post, mens e-Boks har gått for noe som likner mer på en mappe-struktur. Personlig synes jeg Digipost er litt mer intuitivt, men det er smak og behag.
FunksjonDigiposte-Boks
Grunnleggende posttjenesteGratisGratis
Sikker innloggingBankID/MinIDBankID/MinID
MobilappiOS/AndroidiOS/Android
LagringstidUbegrensetUbegrenset
DokumentdelingJaJa
API for bedrifterJaJa
EierskapPosten NorgeBring
En ting som overrasket meg, er at du faktisk kan ha begge tjenestene samtidig. Når en bedrift skal sende deg digital post, velger de selv hvilken tjeneste de bruker. Hvis du bare har én av dem, videresender systemet automatisk posten til din valgte tjeneste. Smart system!

Tekniske forskjeller og integrasjoner

For oss vanlige brukere er de tekniske forskjellene ikke så viktige, men jeg har lagt merke til noen småting gjennom årene. Digipost har integrert tettere med noen av Postens andre tjenester – for eksempel kan du betale regninger direkte derfra hvis du har nettbank hos visse banker. e-Boks på sin side har fokusert mer på integrasjon med bedrifter og offentlige tjenester. De har noen funksjoner for å dele dokumenter med regnskapsförere og lignende som kan være nyttige hvis du driver firma. Men altså, for vanlig personlig bruk er forskjellene så små at jeg nesten ville sagt at det ikke spiller så stor rolle hvilket du velger. Begge fungerer utmerket til formålet.

Sikkerhet og personvern i digital postkasse

Dette var faktisk det jeg var mest bekymret for da jeg begynte å vurdere digital postkasse. Skal jeg virkelig stole på at sensitive regninger og offentlige dokumenter er trygge i skyen? Etter å ha satt meg inn i hvordan sikkerheten fungerer, ble jeg faktisk tryggere på digital post enn på vanlig papirpost. All post i digital postkasse er kryptert både under transport og lagring. Det betyr at selv om noen skulle hacke seg inn på serverne (noe som er ekstremt vanskelig), ville de ikke kunne lese innholdet. Sammenlignet med vanlig post som kan blåse rundt i oppgangen eller ligge åpen i postkassa – tja, digital post virker plutselig ganske trygt. Autentiseringen skjer med BankID eller MinID, som er de samme sikkerhetslösningene du bruker for nettbank. Jeg logger meg inn med BankID på mobilen, noe som har blitt så naturlig at jeg knapt tenker över det. Fingeravtrykk, og så er jeg inne. Det som også imponerte meg, var at alle digitale postkasser må följe strenge krav fra myndighetene om informasjonssikkerhet. Vi snakker om de samme standardene som banker og helsevesen må följe. Både Digipost og e-Boks har sertifiseringer som garanterer at de holder mål på sikkerhet.

Personvernhensyn og datalagring

En ting jeg lærte underveis, er at du eier dine egne data i digital postkasse. Både Digipost og e-Boks kan ikke lese innholdet i dine brev – de bare lagrer og leverer dem. Dette var viktig for meg å skjönne, fordi jeg i starten trodde at «noen» kunne lese alt jeg fikk. Lagringstiden er i praksis ubegrenset for begge tjenestene. Jeg har brev fra 2018 som fortsatt ligger der, og de ser ikke ut til å forsvinne. Det er en stor fordel sammenlignet med papirpost som har en tendens til å forsvinne eller bli ödelagt. Du kan når som helst be om å få slettet kontoen din og all data. Jeg har ikke prövd dette selv (hvorfor skulle jeg?), men det er greit å vite at muligheten fins.

Praktiske fordeler med digital postkasse

La meg dele noen av de tingene som har gjort størst forskjell i hverdagen min etter at jeg begynte med digital postkasse. Det er ikke bare miljövennlig og moderne – det löser faktisk konkrete problemer jeg ikke visste at jeg hadde. Först og fremst: aldri mer mistet post. Jeg kan ikke telle hvor mange ganger jeg har lett etter en regning eller et viktig brev som bare forsvant i papirstabelen. Med digital postkasse kan jeg söke på avsender, dato, eller til og med ord inne i dokumentet. Sist jeg skulle finne forsikringspapirene mine for to år siden, tok det 30 sekunder i stedet for 30 minutter med graving i arkivmapper. Tilgjengeligheten er også fantastisk. Jeg kan sjekke posten fra hytta, fra jobb, eller når jeg er på ferie. Når revisoren ba om skattemeldingen min mens jeg satt på Gardermoen i fjor, tok det meg to minutter å logge meg inn og videresende den. Tidligere hadde det betydd en tur hjem eller mye krøll med å få tak i papirene.
  • All post samlet på ett sted – ingen mer leting i papirstakker
  • Sökefunksjon som faktisk fungerer
  • Tilgjengelig 24/7 fra hvor som helst
  • Integrasjon med nettbank for betalinger
  • Automatisk varsling om ny post
  • Enkel deling med andre (revisor, advokat, familie)
  • Miljövennlig – sparer enormt med papir
  • Tryggere enn vanlig post
En fordel jeg ikke hadde tenkt på på forhånd, er hvor lett det er å holde orden. I den fysiske verden pleide jeg å ha en haug med ubetalte regninger, en annen haug med ting som skulle arkiveres, og en tredje haug med ting jeg ikke var sikker på hva var. Med digital postkasse kan jeg flagge regninger som ubetalte, arkivere automatisk, og lage mapper for forskjellige formål.

Tidsbesparelse og effektivitet

Jeg anslår at jeg sparer minst en time i uka på å ikke måtte håndtere papirpost. Det höres kanskje ikke ut som mye, men over et år blir det ganske betydelig. Ingen mer åpning av konvolutter, sortering av papirer, eller leting etter steder å oppbevare alt. Betaling av regninger ble også mye smidigere. Mange digitale regninger har QR-koder eller direktelenker til betaling. Jeg kan bokstavelig talt gå fra å motta regningen til å betale den på under ett minutt. Försökte jeg det med papirregninger, måtte jeg ofte skrive av KID-nummer og belöp manuelt – både tidkrevende og feilutsatt.

Utfordringer og ulemper ved digital postkasse

For å være helt ærlig, er ikke alt bare fryd og gammen med digital postkasse. Det er noen ting jeg savner med papirpost, og noen utfordringer jeg ikke hadde regnet med på forhånd. Den største utfordringen for meg i starten var å huske å sjekke den regelmessig. Med papirpost kommer alt til postkassa, og du ser det når du går forbi. Med digital post må du aktivt logge deg inn og sjekke. Jeg glemte dette flere ganger de förste månedene og fikk purringer på regninger jeg ikke visste at jeg hadde fått. Heldigvis löste jeg dette med å skru på SMS-varsling og push-notifikasjoner på mobilen. Nå får jeg beskjed med en gang det kommer noe nytt. Men det krevde at jeg aktivt gjorde noe – det skjedde ikke automatisk. En annen ting som irriterte meg i begynnelsen, er at du trenger internett og en enhet for å lese posten. Höres åpenbart ut, men det har faktisk vært situasjoner hvor jeg gjerne skulle ha önsket å ha en fysisk regning tilgjengelig. Som da mobilen gikk tom for strøm, og jeg trengte å sjekke kontonummer på en regning for å betale den.

Tekniske utfordringer

Selv om både Digipost og e-Boks stort sett fungerer bra, har jeg opplevd noen tekniske problemer gjennom årene. Tjenestene har vært nede for vedlikehold akkurat når jeg trengte å hente et viktig dokument. Ikke ofte, men det skjer. BankID kan også være litt krånglete i blant. Spesielt hvis du har glemt å oppdatere appen eller hvis sertifikatene går ut. Jeg hadde en episode hvor jeg ikke kom meg inn på digital postkasse på flere dager fordi BankID-en min måtte fornyes, og banken hadde stengt for helg. For eldre mennesker kan teknologien være en barriere. Jeg har hjulpet både foreldre og naboer med å komme i gang, og det er ikke alltid like intuitivt for dem som vokste opp uten smarttelefoner og nettbank. Papirpost er enklere for mange i den generasjonen.

Ekonomiske aspekter og kostnader

En av tingene som overrasket meg mest positivt med digital postkasse, var at grunnfunksjonen er helt gratis. Både Digipost og e-Boks tilbyr de viktigste tjenestene uten kostnader for vanlige privatpersoner. Det eneste du trenger er BankID, som du sannsynligvis allerede har. Sammenligner du det med kostnadene ved papirpost, begynner besparelsene å bli synlige ganske fort. Posten koster ikke deg direkte som privatperson, men bedriftene som sender deg post, betaler for frankering og trykking. Disse kostnadene veltres ofte över på kundene gjennom höyere priser på varer og tjenester. Jeg regnet faktisk ut at min strömregning ble litt billigere da jeg bytta til digital utsendelse – ikke mye, men noen kroner i måneden. Over tid summerer det seg. Telefon- og internettregningene mine fikk også små rabatter for digital utsendelse. For bedrifter er besparelsene enda mer markante. En vanlig regning koster rundt 15-20 kroner å produsere, frankere og sende på papir. Digital utsendelse koster noen få kroner. Dette er en av grunnene til at så mange bedrifter aktivt oppfordrer kundene til å bytte til digital post.

Skjulte kostnader og premium-tjenester

Selv om grunnfunksjonene er gratis, finns det premium-tjenester som koster penger. Digipost har for eksempel utvidet lagringsplass og avanserte organisasjonsverktöy som koster rundt 30-50 kroner i måneden. Jeg har testet dette, men fant ut at gratis-versjonen dekker mine behov fullt ut. e-Boks har lignende tilleggstjenester, hovedsakelig rettet mot bedrifter og folk med komplekse behov for dokumenthåndtering. For vanlig privat bruk har jeg aldri fölt at jeg trengte disse ekstrafunksjonene. Den eneste «skjulte» kostnaden er at du trenger en smarttelefon eller datamaskin for å bruke tjenesten effektivt. Men det er utstyr de fleste har uansett i dag.

Miljöpåvirkning og bærekraft

Dette var faktisk en av hovedgrunnene til at jeg bestemte meg for å gå över til digital postkasse. Jeg ble litt satt ut da jeg begynte å tenke på hvor mye papir jeg fikk i posten hver uke – regninger, reklame, offentlige brev, forsikringspapirer. Det stakk seg opp ganske fort. En gjennomsnittlig nordmann mottar anslagsvis 50-100 brev og regninger i året som kunne vært digitale. Hver sending krever produksjon av papir, trykking, konvolutter, og transport med bil eller fly. Karbonavtrykket for én papirregning er faktisk ganske betydelig når man regner alt sammen. Med digital postkasse forsvinner dette helt. Ingen papirproduksjon, ingen transport, ingen avfall å håndtere. Jeg föler meg faktisk litt stolt hver gang jeg tenker på at jeg bidrar til mindre miljöbelastning, selv om det bare er en liten gest. Regnet du ut det miljömessige fotavtrykket til all posten din gjennom et år, ville du blitt overrasket över hvor mye ressurser som spares ved å gå digitalt. Vi snakker om flere kilo papir, liter bensin til transport, og masse plastemballasje.

Samfunnsmessige effekter

På et större plan bidrar digital postkasse til å modernisere hele det norske samfunnet. Offentlige etater sparer enorme summer på å kunne kommunisere digitalt i stedet for å trykke og sende millioner av brev. Disse pengene kan brukes på viktigere ting som helse, utdanning, eller infrastruktur. Bedrifter blir også mer effektive når de slipper å håndtere massive mengder med papirpost. Raskere kommunikasjon, mindre feil, og bedre sporbarhet gagner alle parter.

Fremtiden for digital postkasse i Norge

Basert på det jeg har sett de siste årene, går utviklingen bare én vei: mer digitalisering. Stadig flere bedrifter og offentlige etater går över til kun digital kommunikasjon for de fleste typer post. Jeg tror vi om få år vil se på papirpost som noe gammeldags og upraktisk. Teknologien blir også stadig bedre. Kunstig intelligens begynner å komme inn i bildet for automatisk kategorisering og behandling av post. Jeg har lagt merke til at både Digipost og e-Boks har blitt flinkere til å gjenkjenne hvilken type dokument de mottar og forslå riktig handling. Integrasjon med andre digitale tjenester öker også. Jeg kan nå eksportere regninger direkte til regnskapsprogrammer, dele skattemeldinger med revisor på én klikk, og få automatiske påminnelser om betalingsfrister. Dette var science fiction for bare få år siden. Det som også er spennende, er at EU jobber med felles standarder for digital postkasse på tvers av landegrenser. Det kan betyr at vi i fremtiden kan motta sikker digital post fra andre europeiske land på samme måte som vi gjör innenfor Norge i dag.

Kommende funksjoner og forbedringer

Gjennom bransjenyheter og beta-testing har jeg fått innblikk i noen av funksjonerne som kommer. Stemmeassistenter som kan lese opp post, automatisk betaling av regninger basert på forhåndsregler, og enda bedre mobilapper er på trappene. Det arbeides også med bedre integrasjon mot MinSide hos det offentlige, slik at all offentlig kommunikasjon kan samles på ett sted. Dette vil gjöre det enda enklere for vanlige folk å holde översikt över alt fra skatt til helse til NAV.

Hvordan komme i gang med digital postkasse

Basert på mine egne erfaringer og alle de jeg har hjulpet gjennom årene, har jeg laget en praktisk guide for å komme i gang. Det er faktisk enklere enn de fleste tror, men det er noen små ting som er verdt å vite på forhånd. Först må du bestemme deg for om du vil bruke Digipost eller e-Boks. Som jeg nevnte tidligere, er forskjellene små, så mitt råd er å bare velge en og komme i gang. Du kan alltid bytte senere hvis du vil. Jeg startet med Digipost mest fordi det var det jeg hörte om först. Gå inn på nettsiden til den tjenesten du har valgt. Klikk på «Registrer deg» eller lignende. Du vil bli bedt om å logge inn med BankID eller MinID for å bekrefte identiteten din. Dette tok meg bare noen minutter första gang jeg gjorde det.
  1. Gå til nettsiden for Digipost (digipost.no) eller e-Boks (e-boks.no)
  2. Klikk «Registrer deg» eller «Kom i gang»
  3. Logg inn med BankID eller MinID
  4. Fyll ut de grunnleggende opplysningene (tar 2-3 minutter)
  5. Bekreft telefonnummer for SMS-varslinger
  6. Velg innstillinger for hvordan du vil motta varslinger
  7. Last ned mobilappen (anbefales sterkt)
  8. Vent på första digitale post (kan ta noen dager)
Det som er lurt å gjöre med en gang, er å skru på SMS-varsling når du får ny post. Jeg glemte dette i starten og misset noen viktiga regninger. Gå også inn i innstillingene og sjekk at alt ser riktig ut – telefonnummer, e-postadresse, og så videre.

Første dager og uker

Ikke forvent at alt skjer över natta. Det tok omtrent en uke för jeg fikk min förste digitale regning, og flere måneder för alle avsenderne hadde bytta över fra papir til digitalt. Dette er helt normalt og handler om at systemene trenger tid til å oppdatere seg. Bruk tiden til å utforske grensesnittet og bli kjent med hvordan alt fungerer. Jeg brukte första uka til å teste söke-funksjonen, lage noen mapper, og skru på og av forskjellige innstillinger for å finne ut hva som passa meg best.

Tips og triks for optimal bruk

Etter flere år med digital postkasse har jeg samlet opp en del små tips som gjör opplevelsen enda bedre. Dette er ting jeg önsker noen hadde fortalt meg da jeg startet, fordi de hadde spart meg for litt frustrasjon og gjort hverdagen enda smidigere. Först og fremst: organiser fra dag én. Ikke la all posten bare ligge løst i innboksen. Lag mapper for forskjellige kategorier – jeg har mapper for «Regninger», «Skatt», «Forsikring», «Bank», og så videre. Det tar 30 sekunder å flytte et dokument til riktig mappe, men sparer meg for mye leting senere. Bruk flagg-funksjonen aktivt. Både Digipost og e-Boks lar deg markere post som krever oppfölging. Jeg flaggar alle ubetalte regninger, viktige dokumenter jeg skal trenge senere, og ting jeg må huske å följe opp. Det fungerer som en huskeliste integrert i postkassa. SMS-varsling er gull verdt, men skru av e-postvarsling hvis du får for mange meldinger. Jeg hadde begge skrudd på i starten og ble overösst med notifikasjoner. SMS når jeg får viktig post er nok – resten sjekker jeg når det passer meg.

Avanserte funksjoner mange ikke kjenner til

Det finns faktisk en del smarte funksjoner som ikke er så synliga i grensesnittet. Du kan for eksempel videresende post til andre direkte fra digital postkasse – super nyttig når revisoren trenger dokumenter eller når du skal sende försikringspapirer til et verksted. Söke-funksjonen er mye kraftigere enn de fleste tror. Du kan söke på dato-perioder, avsender, beløp, eller til og med ord inne i dokumentene. Sist jeg skulle finne alle regninger fra Telenor for 2023, tok det 10 sekunder å finne de alle sammen. Export-funksjonen er også nyttig hvis du driver enkeltpersonforetak eller trenger å levere dokumenter til revisor. Du kan eksportere alle dokumenter fra en bestemt periode som en zip-fil. Jeg gjorde dette da jeg skulle bytte revisor – alle bilag for hele året i én fil.

Vanlige spörsmål og problemlösing

Hva skjer hvis jeg glemmer å sjekke digital postkasse? Dette var min störste bekymring i starten. Heldigvis har systemet innebygde sikkerhetstiltak. Viktige regninger med betalingsfrister blir sendt som purringer hvis du ikke reagerer, akkurat som med papirpost. Dessuten kan du skru på SMS-varslinger som minner deg på at du har fått ny post. Jeg anbefaler sterkt å bruke denne funksjonen. Kan jeg få både digital og papirpost samtidig? Nei, de fleste avsendere sender enten digitalt eller på papir – ikke begge deler. Når du registrerer deg for digital postkasse, får avsenderne beskjed om at de skal sende til deg digitalt framover. Noen få kan fortsatt sende på papir hvis de ikke har tatt i bruk digital utsendelse enda, men det blir stadig sjeldnere. Hva skjer med posten min hvis tjenesten legges ned? Dette spurte jeg om da jeg først registrerte meg. Både Digipost og e-Boks er så store og etablerte at det er ekstremt usannsynlig at de forsvinner. Men hvis det skulle skje, har du rett til å få utlevert alle dokumentene dine. Du kan også når som helst eksportere alt og ta backup selv. Kan andre i familien lese posten min? Nei, digital postkasse er strengt personlig og knyttet til ditt fødselsnummer. Ikke engang ektefelle eller barn kan få tilgang uten at du deler innloggingsinformasjonen din. Du kan derimot dele spesifikke dokumenter hvis du vil, uten å gi tilgang til hele postkassa. Hvor lenge lagres dokumentene? I praksis ubegrenset. Jeg har fortsatt dokumenter fra 2018 da jeg först registrerte meg. Både Digipost och e-Boks sier at de lagrer så lenge du har aktiv konto. Du kan selv slette dokumenter du ikke trenger lenger, men det er ikke nödvendig av plasshensyn. Koster det noe å motta digital post? Nei, det er helt gratis for privatpersoner å motta post i digital postkasse. Bedriftene betaler for å sende, akkurat som de betaler for frankering av vanlig post. Det finns premium-tjenester som koster penger, men grunnfunksjonen er gratis. Hva hvis jeg mister BankID-en min? Da må du ordne ny BankID hos banken din först. Etter det kan du logge deg inn i digital postkasse som vanlig igjen. All posten din ligger trygt lagret og venter på deg. Jeg har vært gjennom dette en gang da telefonen gikk i stykker – litt stress, men alt löste seg greit. Kan jeg bruke digital postkasse fra utlandet? Ja, det fungerer overalt hvor du har internett. Jeg har logget meg inn fra feriereiser og jobbreiser uten problemer. Du trenger bare BankID (som også fungerer fra utlandet) og en nettforbindelse. Super praktisk når du er borte og trenger å sjekke viktige dokumenter. Jeg kan trygt si at skiftet til digital postkasse var et av de smarteste digitale grepene jeg har tatt. Det tok litt tid å venne seg til nye rutiner, men fordelene veier opp for ulempene hundre ganger. Mindre rot, bedre översikt, og følelsen av å være litt mer moderne og miljöbevisst. Hvis du fortsatt er i tvil om du skal ta steget, er mitt råd å bare prøve det. Det koster ingenting, og du kan alltid gå tilbake til papir hvis du ikke liker det (selv om jeg vil bli meget overrasket hvis du vil det). For de fleste blir digital postkasse en av de tingene de lurer på hvorfor de ikke gjorde för. Start i dag – du kommer til å takke deg selv senere!