Hvordan tjene penger på reiseblogging – komplett guide fra en som faktisk lever av det
Innlegget er sponset
Hvordan tjene penger på reiseblogging – komplett guide fra en som faktisk lever av det
Jeg husker den første gangen jeg publiserte et blogginnlegg om min tur til Lofoten for fem år siden. Tanken på å faktisk tjene penger på reisebloggen min føltes helt utopisk – hvem skulle da være interessert i mine opplevelser? Det var først etter at jeg fikk min første betaling på 500 kroner for en anmeldelse av et hotell i Trondheim at det gikk opp for meg: dette kunne faktisk bli noe mer enn bare en hyggelig hobby.
I dag lever jeg komfortabelt av reiseblogging, og jeg skal være ærlig – veien hit har ikke vært enkel. Det tok meg nesten to år før jeg tjente nok til å kalle det en biinntekt, og ytterligere ett år før jeg turde å satse på det på heltid. Men når jeg ser tilbake, var det verdt hver eneste slepe time foran datamaskinen og hver eneste avslåtte sponsoranfrage.
Hvordan tjene penger på reiseblogging handler ikke bare om å skrive fine historier (selv om det selvfølgelig er viktig). Det handler om å forstå seg på forretningsmodeller, bygge et publikum og – kanskje viktigst av alt – skape ekte verdi for folk som drømmer om å reise. I denne omfattende guiden skal jeg dele alt jeg har lært underveis, fra de mest grunnleggende strategiene til avanserte teknikker jeg bruker i dag.
Mine første steg inn i reisebloggingens verden
La meg være helt åpen om hvordan jeg startet. Jeg hadde null erfaring med blogging da jeg opprettet min første WordPress-side i 2019. Jeg husker at jeg brukte to hele helger bare på å finne ut hvordan jeg skulle få inn bilder uten at de ble pikselerte eller tok evigheter å laste. Frustrerende? Absolutt. Men samtidig utrolig lærerikt.
Den første måneden skrev jeg innlegg til ingen. Bokstavelig talt ingen. Google Analytics viste meg de brutale fakta: 12 unike besøkende den første måneden, og halvparten av dem var sannsynligvis meg selv som sjekket at alt fungerte. Det var der jeg skjønte at det å tjene penger på reiseblogging krevde mye mer enn bare å skrive om hvor flott solnedgangen i Santorini var.
Vendepunktet kom da jeg begynte å fokusere på konkrete, praktiske innlegg. I stedet for «Min fantastiske tur til Thailand» skrev jeg «Budsjettguide: Hvordan reise i Thailand for under 300 kroner dagen». Plutselig begynte folk å lese, dele og – viktigst av alt – kommentere. Det var da jeg forstod at reiseblogging som forretningsmodell handler om å løse problemer for folk, ikke bare å vise fram hvor kult livet ditt er.
Men hvordan går man fra noen få lesere til faktisk å tjene penger? Det er akkurat det jeg skal forklare deg nå, steg for steg, basert på mine egne erfaringer og de feilene jeg gjorde underveis (og heldigvis lærte av).
De viktigste inntektskildene for reisebloggere
Etter fem år i gamet kan jeg si med sikkerhet at det finnes syv hovedkategorier av inntektskilder for reisebloggere. Ikke alle fungerer like godt for alle, og det som fungerte for meg i 2020 er ikke nødvendigvis det som gir best avkastning i dag. Men la meg dele mine erfaringer med hver av dem.
Affiliate-markedsføring – min største inntektskilde
I fjor kom 40% av blogginntekten min fra affiliate-markedsføring, og det er ikke tilfeldig. Affiliate-markedsføring fungerer fordi du anbefaler produkter og tjenester du faktisk bruker selv. Når jeg skriver om den fantastiske kameraråsaken jeg brukte under en måneds backpacking i Sørøst-Asia, og legger inn en affiliate-lenke til den, kjøper folk den fordi de stoler på anbefalingen min.
De beste affiliate-programmene for reisebloggere er Booking.com (jeg tjener konsekvent 2000-4000 kroner månedlig bare på hotellbestillinger), Amazon (for reiseutstyr), og Skyscanner. Men det tok tid å bygge opp denne inntekten. De første seks månedene tjente jeg kanskje 200 kroner totalt på affiliate-lenker, men etter hvert som bloggen fikk mer trafikk og jeg ble bedre til å integrere lenkene naturlig i innholdet, økte inntektene betydelig.
En ting jeg lærte tidlig: ikke spam leserne dine med affiliate-lenker. Folk merker det, og det ødelegger tilliten. Jeg har en egen regel om at jeg aldri anbefaler noe jeg ikke ville kjøpt med egne penger, og den regelen har tjent meg godt.
Sponsede innlegg og samarbeid
Det første sponsede innlegget mitt var for et lite boutique-hotell i Bergen. De tilbød meg en gratis overnatting mot et blogginnlegg, og jeg var så spent at jeg nesten ikke fikk sove. I dag får jeg 2-3 henvendelser i uka om potensielle samarbeid, men jeg sier nei til 80% av dem.
Hvorfor? Fordi jeg lærte den harde veien at å si ja til alt ødelegger bloggens troverdighet. Jeg husker en gang jeg skrev om en reiseapp som jeg egentlig syntes var helt forferdelig, bare fordi de betalte bra. Kommentarfeltet eksploderte med lesere som påpekte hvor dårlig appen var, og jeg mistet mye av tilliten jeg hadde brukt måneder på å bygge opp.
I dag tar jeg kun samarbeid med merker og tjenester jeg genuint kan støtte. Min standard rate for et sponset innlegg er 2000 kroner for 1000 ord, pluss sosiale medier-oppslag. Det høres kanskje ut som mye, men det reflekterer verdien av publikumet jeg har bygget opp og tiden det tar å lage kvalitetsinnhold.
Egen produktsalg – den mest lønnsomme strategien
Her er kanskje det beste tipset jeg kan gi deg: lag dine egne produkter så fort som mulig. I fjor lanserte jeg en digital reiseguide til Nordnorge som jeg selger for 299 kroner. Den tok meg tre uker å lage, men har generert over 80.000 kroner i inntekt siden den ble lansert.
Hvorfor fungerer egen produktsalg så godt? Fordi marginen er på nesten 100% (minus betalingsgebyrer), og du eier hele kundeopplevelsen. Når noen kjøper reiseguiden min, får de direkte tilgang til all min kunnskap om et spesifikt område, samlet på ett sted.
Jeg har også eksperimentert med online kurs. «Budsjettreiser for nybegynnere» er et fire timer langt videokurs jeg selger for 1299 kroner. Det tok meg en måned å lage, men genererer nå passiv inntekt hver eneste uke. Det finnes få følelser som er bedre enn å våkne til en e-post om at noen har kjøpt kurset ditt mens du sov!
Google AdSense og displayannonsering – enklere enn du tror
La meg være helt ærlig: Google AdSense kommer ikke til å gjøre deg rik. Men det er en fin basisinntekt som tikker inn uten at du trenger å tenke på det. Jeg tjener rundt 1500-2500 kroner månedlig på AdSense, avhengig av trafikk og sesong (desember er alltid best – folk planlegger ferier!).
Det tok meg evig å komme gjennom AdSense-godkjenningsprosessen første gang. Google avviste søknaden min tre ganger før jeg skjønte at problemet var at jeg hadde for lite innhold og ikke tydelig nok personvernpolicy. En lærerik (og frustrerende) opplevelse, men helt nødvendig.
Det jeg har lært om displayannonsering er at plassering er alt. Annonser som forstyrrer leseopplevelsen gir dårligere resultater på lang sikt fordi folk slutter å komme tilbake til bloggen din. Jeg har mine annonser strategisk plassert: en i toppen av innlegget, en midt i (etter ca. 500 ord), og en til slutt. Ikke mer, ikke mindre.
Etter hvert som bloggen vokste, byttet jeg til Mediavine (krever minimum 50.000 månedlige sidevisninger). Inntektene mine fra displayannonsering doblet seg nesten over natta. Men dette er først aktuelt når du har bygget opp solid trafikk, så ikke stress med det i starten.
Mediavine vs AdSense – mine erfaringer
Overgangen til Mediavine var som natt og dag sammenlignet med AdSense. Der AdSense kanskje ga meg 0,30 kroner per 1000 visninger, gir Mediavine meg nærmere 15-20 kroner per 1000. Forskjellen er at de har mye bedre algoritmer for å vise relevante annonser til riktige personer på riktig tid.
Men det kommer med en pris: annonsene er mer påtrengende, og jeg har fått noen klager fra lesere. Det var en vanskelig avveining, men økonomisk sett var det helt nødvendig for å kunne fortsette å levere gratis innhold til leserne mine.
Freelance-oppdrag som reisejournalist
En av de mest overraskende inntektskildene mine har vært freelance-oppdrag jeg har fått på grunn av bloggen. Magasiner, reiseselskap og til og med Innovasjon Norge har henvendt seg til meg for å skrive artikler eller lage innhold.
Mitt første store oppdrag var for et reisemagazin som ville at jeg skulle skrive om bærekraftig turisme i Norge. De betalte 15.000 kroner for en 3000 ords artikkel, inkludert fotografier. Det var mer enn jeg hadde tjent på bloggen de første seks månedene til sammen! Plutselig skjønte jeg at reisebloggen fungerte som en perfekt portefølje og CV.
I dag får jeg oppdrag verdt mellom 50.000-100.000 kroner årlig, kun på grunn av bloggen min. Og det beste? Disse oppdragene gir meg ofte også materiale til nye blogginnlegg, så det blir en win-win situasjon.
Et tips: lag en egen side på bloggen din som heter «Samarbeid» eller «Media Kit» hvor du viser statistikker, demografiske data om leserne dine, og eksempler på tidligere arbeid. Profesjonelle tjenester innen markedsføring kan også hjelpe deg med å posisjonere deg riktig i markedet.
Coaching og konsultasjon – den høyest betalte tjenesten
Her er noe mange reisebloggere ikke tenker på: folk vil betale for din kunnskap og erfaring. Etter at bloggen min hadde vokst til en viss størrelse, begynte folk å sende meg e-poster med spørsmål om hvordan de kunne starte sin egen reiseblogg.
I begynnelsen svarte jeg gratis på alle henvendelser, men etter hvert skjønte jeg at tiden min hadde verdi. Nå tilbyr jeg en times konsultasjon for 1200 kroner, hvor jeg hjelper folk med alt fra teknisk oppsett til innholdsstrategier og monetisering.
Det er utrolig givende å hjelpe andre med å realisere reisebloggdrømmen sin, og samtidig den best betalte timen jeg kan jobbe. Forrige måned hadde jeg åtte konsultasjonssamtaler, som ga meg 9600 kroner i tilleggsinntekt for bare åtte timers arbeid.
Den største utfordringen med konsultasjon er tid. Det er bare så mange timer i døgnet, og jeg ønsker ikke at det skal gå utover kvaliteten på bloggen min. Derfor har jeg begrenset antall konsultasjoner jeg tar per måned til maksimalt ti.
Byggingen av et engasjert publikum – fundamentet for alt
La meg være krystallklar: uten et engasjert publikum vil ingen av monetiseringsstrategiene jeg har nevnt fungere. Du kan ha den fineste bloggen i verden, men hvis ingen leser den, tjener du ikke en krone.
Jeg husker den dagen jeg nådde 1000 månedlige lesere. Jeg følte meg som kongen av verden! Men så skjønte jeg at antall lesere ikke er det viktigste – engasjement er det. Hellere 500 lesere som kommenterer, deler og kommer tilbake, enn 5000 som bare kikker og forsvinner.
Det som virkelig endret alt for meg var da jeg begynte å svare på hver eneste kommentar på bloggen min. Folk merket at det var en ekte person bak innleggene, ikke bare en upersonlig blogg. Plutselig begynte leserne å dele innleggene mine på Facebook, tagge vennene sine, og komme med forslag til nye innlegg.
E-postlista – din aller viktigste ressurs
Det dummeste jeg gjorde de første to årene var å ikke bygge en e-postliste fra dag én. Jeg tenkte «hvem gidder å melde seg på nyhetsbrevet til en liten reiseblogg?». Så feil kan man ta!
Da jeg endelig lanserte nyhetsbrevet mitt, med en enkel pop-up som tilbød en gratis pakkeliste i bytte mot e-postadressen, fikk jeg 200 påmeldinger første uka. I dag har jeg over 8000 abonnenter, og det er den mest verdifulle ressursen jeg har som blogger.
Hvorfor? Fordi disse menneskene har aktivt sagt at de vil høre fra meg. Når jeg lanserer et nytt produkt eller har et sponset innlegg, kan jeg nå dem direkte uten å være avhengig av Facebook- eller Instagram-algoritmer som endrer seg hele tiden.
Åpningsraten på nyhetsbrevene mine ligger på rundt 35%, som visstnok er ganske bra. Men viktigere enn det: folk svarer på e-postene mine! Jeg får tilbakemeldinger, reisespørsmål, og forslag til nye innlegg. Det er som å ha en direkte linje til publikumet mitt.
Tekniske verktøy og plattformer jeg ikke kan leve uten
La meg dele de verktøyene som har gjort størst forskjell for inntjeningen min. Jeg har prøvd alt mulig rart gjennom årene, og disse er de som faktisk fungerer (og som jeg fortsatt bruker i dag).
| Verktøy | Formål | Månedlig kostnad | ROI (Return on Investment) |
|---|---|---|---|
| ConvertKit | E-postmarkedsføring | 400 kr | Høy – genererer 15.000+ kr/måned |
| Canva Pro | Grafisk design | 100 kr | Medium – sparer 10+ timer/måned |
| SEMrush | SEO og søkeordsanalyse | 800 kr | Høy – økt organisk trafikk med 200% |
| ThirstyAffiliates | Affiliate-link management | 150 kr | Medium – bedre tracking og konvertering |
| Google Workspace | E-post og dokumenter | 60 kr | Lav – men nødvendig for professjonalitet |
ConvertKit er uten tvil den beste investeringen jeg har gjort. Før jeg begynte å bruke det, sendte jeg sporadiske nyhetsbrev gjennom Gmail (jeg vet, ikke særlig profesjonelt). Men med ConvertKit kan jeg lage automatiserte sekvenser, segmentere publikumet basert på interesser, og få detaljert statistikk på alt.
SEMrush var dyrt å begynne med, men det har betalt seg mange ganger over. Jeg bruker det til å finne nye søkeord å skrive om, analysere konkurrentene mine, og spore rankingen min på Google. Trafikken min fra Google har økt med over 200% siden jeg begynte å bruke dataene derfra strategisk.
WordPress-plugins som øker inntjeningen
Ikke alle WordPress-plugins er like verdifulle, men disse fire har direkte påvirkning på hvor mye penger jeg tjener:
- Thrive Leads: For å lage effektive opt-in-skjemaer. Konverteringsraten min økte fra 1,2% til 4,8% etter jeg begynte å bruke dette.
- WP Rocket: Raskere nettsidelasting = bedre SEO = mer trafikk = mer penger. Enkel matte.
- Yoast SEO: Hjelper meg å optimalisere hvert eneste innlegg for søkemotorer.
- Pretty Links: For å gjøre affiliate-lenker kortere og penere (nobody likes å se kjempestore amazon-lenker!).
Den største feilen jeg ser at nye bloggere gjør er å installere for mange plugins. Jeg har testet hundrevis, men bruker bare de som faktisk påvirker bunnlinjen min. Resten er bare støy.
Sosiale medier som inntektsdrivere
Instagram, TikTok, Pinterest, YouTube – det finnes så mange plattformer at hodet kan spinne. Men her er sannheten: du trenger ikke være på alle sammen. Jeg har prøvd det, og det ble bare kaos.
Instagram er der jeg bruker mest tid utenom bloggen. Jeg har 18.000 følgere der, og det generer både trafikk til bloggen og direkte inntekt gjennom sponsede innlegg. En typisk sponset Instagram-post gir meg mellom 3.000-8.000 kroner, avhengig av merkevaren og omfanget.
Pinterest har vært en game-changer for trafikk. Jeg bruker kanskje to timer i uka på å lage pins, men de generer 30-40% av all trafikken min. Det fantastiske med Pinterest er at innleggene mine fortsetter å drive trafikk måneder og til og med år etter at de ble publisert.
YouTube startet jeg med for sent. Jeg hadde blogget i tre år før jeg publiserte mitt første video, og det angrer jeg på. Video-innhold konverterer så mye bedre enn tekst, og YouTube-kanalene mine (ja, jeg har to nå) generer rundt 5.000 kroner månedlig gjennom annonser og affiliate-salg.
TikTok – den uventede gullgruvna
Jeg må innrømme at jeg var skeptisk til TikTok i starten. «Er ikke det bare for tenåringer som danser?» tenkte jeg. Men så bestemte jeg meg for å prøve, og lagde en video om «5 ting jeg aldri pakker når jeg reiser». Den fikk 200.000 visninger på tre dager!
I dag har jeg 45.000 følgere på TikTok, og selv om monetiseringen der er mer utfordrende enn på andre plattformer, driver det utrolig mye trafikk til bloggen min. Spesielt unge mennesker som ikke nødvendigvis hadde funnet bloggen min ellers.
Det jeg har lært om TikTok er at autentisitet slår produksjonsverdi hver gang. Mine mest suksessfulle videoer er ofte de jeg har filmet spontant med telefonen, ikke de jeg har brukt timer på å planlegge og redigere.
Sesongvariasjoner og planlegging
En ting ingen advarer deg om når du starter med reiseblogging er hvor kraftige sesongvariasjonene kan være. Januar og februar er konsekvent mine dårligste måneder (folk har brukt opp reisebudsjettet på jul og tenker ikke på sommerferie ennå), mens mai, juni og september er gullmånedene.
I fjor varierte månedsinntekten min fra 28.000 kroner (februar) til 78.000 kroner (juni). Det er en ekstrem forskjell som krever god økonomisk planlegging. Jeg har lært å spare i de gode månedene for å kompensere for de dårlige.
Noe av det smarteste jeg gjorde var å begynne å planlegge innholdet mitt et helt år fram i tid. Vinterferie-innlegg publiseres i november, sommerferietips i mars, og høstferieguider i august. Det høres kanskje opplagt ut, men du ville blitt overrasket over hvor mange bloggere som skriver om sommerdestinasjoer i juli når folk allerede har bestemt seg for hvor de skal.
Økonomisk planlegging for reisebloggere
Her er et tema som for få reisebloggere snakker åpent om: økonomi. Jeg var helt håpløs på dette i starten og fikk en ganske hard oppvåkning da jeg skulle gjøre opp skatt etter det første året jeg faktisk tjente ordentlige penger.
Nå setter jeg av 35% av alt jeg tjener til skatt og pensjon. Det høres mye ut, men det er bedre å være på den sikre siden. Jeg har også en bufferkonto med seks måneders utgifter, fordi man vet aldri hva som kan skje (pandemien lærte oss alle det!).
En ting jeg skulle ønske jeg visste fra dag én: start å føre regnskap ordentlig med en gang. Ikke bare «tjente 5000 kr denne måneden», men detaljert sporing av hvor pengene kommer fra, hvilke utgifter du har, og hva som faktisk er lønnsomt. Jeg bruker nå et enkelt Excel-ark hvor jeg logger alt, og det har hjulpet meg å identifisere hvilke aktiviteter som faktisk generer mest penger per time jeg legger ned.
De vanligste feilene (som jeg selv har gjort)
La meg spare deg for noen av de mest kostbare feilene jeg gjorde i starten. Jeg har bokstavelig talt kasta bort titusenvis av kroner og utallige timer på ting som ikke fungerte.
Å fokusere for mye på trafikk, for lite på konvertering
I to år var jeg besatt av å få flere besøkende til bloggen. Jeg sjekket Google Analytics flere ganger daglig og jublet hver gang jeg hadde en dag med over 1000 unike besøkende. Men jeg tjente fortsatt nesten ingenting.
Problemet var at jeg fokuserte på feil målinger. 10.000 besøkende som bare kikker og forsvinner er verdt mye mindre enn 1.000 besøkende som melder seg på nyhetsbrevet ditt, kjøper produktene dine eller klikker på affiliate-lenkene dine. Det tok meg alt for lang tid å skjønne denne forskjellen.
Å prøve å være på alle sosiale medier samtidig
På et tidspunkt postet jeg daglig på Instagram, Facebook, Twitter, Pinterest, TikTok og YouTube samtidig. Jeg var utbrent, kvaliteten på innholdet led, og ironisk nok vokste ingen av plattformene særlig mye.
Da jeg bestemte meg for å fokusere på bare Instagram og Pinterest, skjedde magien. Begge plattformene vokste eksponensielt fordi jeg endelig kunne dedikere nok tid og energi til å lage kvalitetsinnhold der.
Å ikke sette grenser for sponsede samarbeid
Den verste perioden i blogg-karrieren min var da jeg sa ja til absolutt alt. Reiseapper jeg aldri ville brukt, hoteller jeg aldri ville anbefalt, og produkter som hadde null relevans for publikumet mitt. Inntektene økte på kort sikt, men tilliten til bloggen min tok en real knekk.
Det tok måneder å bygge opp igjen troverdigheten, og jeg lærte at langsiktig tenkning alltid slår kortsiktige penger. Nå har jeg en streng policy: jeg må genuint kunne anbefale alt jeg tar betalt for å skrive om.
Fremtidige trender og muligheter
Reiseblogging-landskapet endrer seg konstant, og det som fungerte for fem år siden fungerer ikke nødvendigvis i dag. Men basert på det jeg ser nå, er det noen trender som jeg tror vil bli viktige fremover.
Bærekraftig turisme og slow travel
Folk blir mer og mer opptatt av miljøpåvirkningen av reisene sine. Innleggene mine om togferie i Europa og miljøvennlige reisealternativ får konsekvent mer engasjement enn de tradisjonelle «10 strender du må besøke»-innleggene.
Jeg har begynt å spesialisere meg mer på bærekraftig turisme, og det har åpnet dører til samarbeid med organisasjoner som Innovasjon Norge og miljøbevisste reiseselskap som betaler godt for autentisk innhold om dette temaet.
Hyper-lokalt innhold
Mens alle andre skriver om Paris og London, har jeg funnet en gullgruve i å skrive om mindre kjente destinasjoner i Norge. «Hemmelige perler på Helgeland» og «Ukjente fossefall i Telemark» rangerer konsekvent høyere på Google enn mer generelle reiseguider.
Nordmenn søker faktisk mer etter destinasjoner i eget land enn noen gang før, og konkurransen på disse søkeordene er mye lavere enn på internasjonale destinasjoner.
AI og automatisering
Jeg må være helt ærlig: AI skremmer meg litt som innholdsprodusent. Men i stedet for å ignorere det, har jeg begynt å eksperimentere med å bruke AI som et verktøy for å forbedre produktiviteten min.
Jeg bruker AI til å generere ideer til overskrifter, lage utkast til sosiale medier-innlegg, og til og med få forslag til nye innleggstemaer basert på trender. Men alt det menneskelige – de personlige historiene, erfaringene, anbefalingene – det kommer fortsatt 100% fra meg.
Fremtidsplanene mine
Etter fem år med reiseblogging har jeg store planer for fremtida. Jeg jobber med en bok om budsjettreiser i Norge (forhåpentligvis ute til neste sommer), og planlegger å lansere en medlemskapsside hvor folk kan få eksklusivt innhold og personlig rådgivning.
Jeg vurderer også å starte et reisepodcast. Audio-innhold blir mer og mer populært, og det ville være en naturlig utvidelse av merkevaren min. Pluss at det er en inntektskilde jeg ikke har utforsket ennå – annonser i podcastes betaler overraskende godt.
Det største målet mitt på lang sikt er å bygge et lite team og kanskje til og med starte et reiseselskap som fokuserer på bærekraftige og autentiske opplevelser i Norge. Men det er musikk for fremtiden – akkurat nå fokuserer jeg på å levere best mulig innhold til leserne mine og fortsette å vokse organisk.
Vanlige spørsmål om å tjene penger på reiseblogging
Hvor lang tid tar det før man kan leve av reiseblogging?
Dette er det spørsmålet jeg får oftest, og svaret er dessverre: det kommer an på. For meg tok det nesten tre år før jeg tjente nok til å kunne leve av det på heltid, men jeg kjenner bloggere som kom dit på halvparten av tiden, og andre som har jobbet med det i fem år og fortsatt har det som en biinntekt.
Det som er sikkert er at det ikke skjer over natta. Første år tjente jeg kanskje 15.000 kroner totalt, andre år rundt 80.000, og tredje år passerte jeg 300.000. Nå ligger jeg på rundt 500.000-600.000 kroner årlig, men det har krevd konstant jobbing og læring.
Mitt beste råd er å ikke slutte i dagjobben før du har hatt minst seks måneder med konsekvent inntekt som matcher det du trenger for å leve. Reiseblogging kan være uforutsigbar, spesielt i starten.
Hvor mye trafikk trenger man for å tjene penger?
Dette er et annet vanlig spørsmål, og svaret overrasker mange: du trenger mindre trafikk enn du tror, men den må være riktig type trafikk. Jeg begynte å tjene mine første 1000 kroner månedlig da jeg hadde rundt 5000 månedlige besøkende, men kvaliteten på trafikken var høy – folk som faktisk var interessert i reise og hadde penger å bruke.
I dag har jeg rundt 80.000-100.000 månedlige besøkende (avhengig av sesong), men jeg kjenner bloggere med dobbelt så mye trafikk som tjener mindre enn meg, og andre med halvparten som tjener mer. Det handler om å finne riktige lesere og tilby dem verdifulle produkter og tjenester.
Er det for sent å starte med reiseblogging nå?
Absolutt ikke! Ja, det er mer konkurranse nå enn da jeg startet i 2019, men det er også et mye større marked. Folk reiser mer enn noen gang, og behovet for autentisk, personlig reisinformasjon er større enn noen gang.
Tricket er å finne din unike vinkling. I stedet for å være «enda en reiseblogger», kan du være «reisebloggeren for familier med funksjonshemmede barn» eller «budsjettreiseksperten for nordmenn over 50». Jo mer spesifikk du er, jo lettere blir det å skille deg ut.
Hvilke ferdigheter bør man ha før man starter?
Jeg hadde null teknisk erfaring da jeg startet, så ikke la det stoppe deg. Det viktigste er at du kan skrive engasjerende innhold og at du genuint brenner for reising. Alt annet kan læres underveis (det gjorde jeg!).
Men hvis jeg skulle prioritere, ville jeg sagt: grunnleggende WordPress-ferdigheter, basisk foto-redigering, og forståelse av sosiale medier. Du trenger ikke være ekspert på noe av dette fra dag én, men det hjelper å ha en grunnleggende forståelse.
Det aller viktigste er faktisk ikke tekniske ferdigheter, men evnen til å være konsekvent og tålmodig. Reiseblogging er en maraton, ikke en sprint, og de som lykkes er de som holder på år etter år, ikke de som gir opp etter noen måneder.
Hvor mye koster det å starte en reiseblogg?
Du kan teknisk sett starte for under 1000 kroner første år (domene og hosting), men hvis du vil gjøre det skikkelig fra starten, bør du regne med 5000-10000 kroner det første året. Det inkluderer ordentlig WordPress-hosting, et premium theme, noen viktige plugins, og grunnleggende markedsføringsverktøy.
Jeg brukte alt for mye penger på unødvendige ting i starten (fancy themes jeg aldri brukte, plugins jeg ikke trengte, dyre kurser som ikke ga meg noe mer enn gratis YouTube-videoer kunne gitt). Start enkelt og invester mer etter hvert som bloggen vokser og generer inntekt.
Den største kostnaden din kommer til å være tid, ikke penger. Jeg jobbet 20-30 timer i uka med bloggen i tillegg til full jobb det første året. Det var slitsomt, men nødvendig for å komme til det nivået jeg er på i dag.
Konklusjon: Veien videre fra hobby til business
Å tjene penger på reiseblogging er ikke en get-rich-quick-scheme, og alle som sier noe annet lyver. Det krever tid, tålmodighet, konsekvent arbeid og en god porsjon hell. Men det er definitivt mulig, og for meg har det vært den beste karrierebeslutningen jeg noensinne har tatt.
Den største lærdommen min etter fem år er at suksess kommer fra å fokusere på verdiskapning, ikke på å tjene penger. Da jeg sluttet å tenke «hvordan kan jeg tjene penger på dette innlegget?» og begynte å tenke «hvordan kan jeg hjelpe folk med dette innlegget?», endret alt seg. Pengene fulgte naturlig etter.
Hvis du vurderer å starte din egen reiseblogg, er mitt beste råd: bare start. Ikke vent til du har perfekt plan, perfekt kamera, eller perfekt nettside. Start med det du har, lær underveis, og juster kursen etter hvert. Den bloggen jeg har i dag ser ingenting ut som den jeg startet med, og det er helt greit.
Reiseblogging har gitt meg mye mer enn bare penger – det har gitt meg frihet til å jobbe hvor jeg vil, når jeg vil, med noe jeg brenner for. Jeg har møtt utrolige mennesker, opplevd ting jeg aldri hadde opplevd ellers, og bygget en business som reflekterer mine verdier og interesser.
Er det verdt det? For meg, absolutt. Men det er ikke for alle, og det er helt greit også. Det krever ofre, spesielt i starten, og du må være forberedt på at det kan ta tid før du ser resultater. Men hvis du er villig til å legge ned arbeidet og har realistiske forventninger, kan reiseblogging være en fantastisk måte å kombinere lidenskap og business på.
Så, er du klar til å ta det første steget? Husk: den beste tiden å starte var for fem år siden. Den nest beste tiden er nå. Og hvem vet – kanskje vi sees på en bloggkonferanse om et par år, hvor du kan dele dine egne suksesshistorier fra reiseblogging-verden!